A legtöbben télen nem merészkednek motorra, viszont az enyhe időjárásnak köszönhetően az előző hétvégén is láthatóan megszaporodott a kétkerekűek száma az utakon. Március végén jó idő esetén pedig szó szerint ellepik majd az utakat.
A motorozás kellemes időben az igazi, persze vannak olyanok, akik nem ijednek meg egy kis hidegtől, de a többség télen inkább más közlekedési eszközt választ. Viszont ahogy melegszik az idő, úgy egyre többen bújnak ki az „odújukból” és játszanak el a motorra pattanás gondolatával. Sokan ilyenkor szembesülnek azzal, hogy a motorkerekek bizony cserére szorulnak.
Amire mindenképpen figyeljünk
Első és legfontosabb. Gumicserénél szelepet is cseréljünk. Nem csak a gumiabroncs, a szelep is öregszik, az anyaga elfárad. Fontos megjegyezni, hogy hosszúszárú, vagy 90 fokos gumiszelepet sose szereljünk gyorsasági motorba, mert magas tempónál egyszerűen el fognak hajolni. A robogóknál viszont kitűnő választás. A sportmotoroknál az aluházas 90 fokos szelepet részesítsük előnyben. Sokan jelentéktelen kelléknek gondolják a szelepsapkát, pedig nagy sebességnél a szeleptű benyomódhat, és így szinte észrevétlenül elszivároghat a levegő az abroncsból.
Új tömlős kereknél mindig új belső gumiban gondolkodjunk. A régi tömlők elhasználódnak, és könnyen lehet, hogy az anyaga már el is vékonyodott, amely bármikor elszakadhat. Tömlő nélküli abroncsoknál a már említett rövid szelepeket részesítsük előnyben.
A kulcsszó: fokozatosság
Az első kilométereket mindig mérsékelt tempóval tegyük meg, ez a jó tanács nem csak új gumi vásárlására vonatkozik, viszont azoknál egyenesen kötelező. A Forma-1-ben is mindig kellő hőmérsékletre melegítik fel a gumikat, ez a motoroknál sincs másképp. Az új gumi felülete érintetlen, teljesen sima, ezért kell neki néhány kilométer, bizonyos sebesség, amíg eléri a maximális tapadást, és hogy tökéletesen illeszkedjen a felnire.
Légynyomás, profilmélység
Ha az autóknál ajánlott, akkor a motorgumiknál egyenesen kötelező a légnyomásra figyelni. Hetente minimum egyszer ellenőrizzük, és ha eltér a gyártó által megadott értékektől, akkor korrigáljunk. Fontos, hogy a mérést indulás előtt hideg abroncsokon kell elvégezni. Amennyiben utast szállítanánk, akkor adjunk a gyári értékekhez 0.2 bar-t. A túl magas légnyomás rontja a motor menettulajdonságait, a túl magas pedig túlmelegedéssel, nagyobb igénybevétellel jár
A motorgumik minimális profilmélysége 1.6 mm, de már 2 mm-nél érdemes a cserén elgondolkodni. Magát a kopás mértékét a beépített kopásindikátorral könnyen ellenőrizhetjük
Amennyiben nem vagyunk biztosak a dolgunkban, akkor a motortire.hu szakértői szerint kérjük ki motorgumi szerelésben jártas szakember véleményét.
A motorozás az egyik legjobb dolog a világon. Igazi adrenalin növelő hobbi, viszont sose feledjük, hogy nem megfelelő abroncsokkal az életünket, és mások életét is kockáztathatjuk.