Mindenki ült már olyan autóban, amely menet közben, vagy bizonyos sebességnél egyszer csak elkezdett rázni. Ennek az oka nagyon sokszor a futómű meghibásodása, amely időről időre különféle behatások révén elállítódhat.
A futómű az autó talán legösszetettebb szerkezete, amely sok-sok speciális alkatrész hibátlan együttműködésével látja el a feladatát. Zökkenőmentes kapcsolatot teremt a kerék és az úttest között.
A futómű érzékeny jószág, óvatosan bánjunk vele
Ahhoz hogy az autó és a talaj között mindig tökéletes legyen az összhang, a fejlesztőknek nagyon oda kell tenniük magukat. Nem véletlen, hogy nem múlik el úgy évtized, hogy valamit ne finomodna globálisan a futóművek felépítése. Az alkatrészek, a működési elv marad, de folyamatosan finomítanak rajtuk.
Ennek ellenére, vagy pont ezért a finomra hangolt futómű könnyen elállítódik. Elég egy járdaszegély, egy nagyobb kátyú, és máris megtörtént a baj. Nagyon extrém esetben nem csak a futómű, hanem a felfüggesztés is megsérül, de azért az esetek döntő többségében egy futómű beállítással megússzuk a metaautoszerviz.hu munkatársai szerint.
Magát a problémát is gyorsan észlelhetjük, mert a meghibásodott futómű fokozott gumiabroncskopást, félrehúzást, bizonytalan úttartást eredményez.
A futómű felépítése
Két fontosabb szerkezeti elemet érdemes kiemelni. Az egyik a lengéscsillapító, a másik a kerékfelfüggesztés. Ők ketten biztosítják a stabil úttartást, és szavatolják a biztonságunkat.
A kerékfelfüggesztés köti össze a kerekeket az alvázzal és a karosszériával. A feladata kettős. Egyrészt a kerekek között testvériesen elosztja a jármű súlyát és a tömegerőt. Másrészt a karosszériába vezeti az abroncsok által gerjesztett meghajtó, fékezési, és oldalvezetési erőt. A kerékfelfüggesztést mindig egyedileg határozzák meg a gyártók. Nem csak márkánként, hanem autótípusonként is egyedi értékeket adnak meg.
A lengéscsillapítóból 2 van tengelyenként és az autó rugózása által keltett lengéseket csillapítja. Többek között ha belefutunk egy kátyúba, akkor ez a szerkezet gondoskodik arról, hogy irányításunk alatt maradjon a jármű. Azzal, hogy úton tartja a kerekeket úgy, hogy a hirtelen fellépő energiákat elnyeli. Már ebből is látható, hogy a toronycsapágyból, toronyszilentből és porvédőből felépülő szerkezet nem kicsi megterhelésnek van folyamatosan kitéve. Leggyakrabban a porvédő elszakadásával veszi kezdetét a lengéscsillapító lassú halála. Ilyenkor a lengéscsillapító szára folyamatosan koszolódik, majd berozsdásodik, amely a szimerin kopását, és az olaj elfolyását hozza magával.
Tehetünk ellene
Ám nem kell, hogy így legyen. A lengéscsillapító meghibásodásának kézzel fogható jelei vannak. Megnő a féktáv, rakoncátlankodik alattunk az autó, fokozottan kopik a gumi. Ezek mind könnyen észrevehető és beazonosítható rendellenességek. Csak rajtunk múlik, hogy még csírájában elfojtjuk a problémát, vagy hagyjuk elhatalmasodni.